lördag 12 december 2009

Har vi ansvar för varandra?

Ikväll har jag varit på en underbar konsert. A capella-gruppen Dynamic har haft jullkonsert och som tur var gick jag dit. Det svängde, värmde, lockade till skratt och var i det stora hela väldigt njutbart. Jag har även fastnat för en strof ur "O, helga natt" som på tycks tala till mig varje gång jag hör den. "Och hoppets stråle går igenom världen, och ljuset skimrar över land och hav" Så vackert formulerat. Vi får glatt hälsa våran frihet och påminna oss om den. Gud sände inte en tjänare för att lösa världsproblemen, han antog en tjänares gestalt.

I övrigt har jag haft två väldigt sköna dagar (tillsammans med Hanna) med två luciatåg, mycket god (jag vågar drista mig till att säga att jag åt den godaste köttbit jag någonsin ätit) mat, spännade bio, härlig hotellnatt i Halmstad, alltför mycket frukost på hotellet, barnpassning av kanske världens härligaste syskonbarn (som precis sa mitt namn i sömnen!!) och som sagt konsert med Dynamic.

Nu till en mer djupsinnig fundering. Jag pratade med en vän för ett tag sedan och vi samtalade om något och jag sa att "det är ju bara jag som kan ta ansvar för mitt liv". Och jag gjorde funderingen precis när jag sa det, är det verkligen så? Är det verkligen så att det är jag som är ansvarig för mitt liv och då också inte ansvarig för någon annans liv? Är det inte mitt ansvar om min vän, pappa, bror, fru är på väg att göra något verkligt dumt med sitt liv?
Visst, på ett sätt tänker jag att så kan det ju inte vara, vara och en måste ju ta ansvar för sitt eget liv, man kan ju inte bara strunta i att ta sitt ansvar. Men hur långt sträcker sig den kristna gemenskapen, hur mycket betyder det att vi är en kropp, att vi är syskon i tron? Hur stort ansvar har vi för varandra och hur tar man det? Min spontana tanke är att det funkar om man lever något slags klosterliv men om man har två barn, en villa, ett jobb och en skröplig förälder som man vill ta hand om. Hur gör man då? Hur tar jag ansvar för de övriga >2900 i Smyrna?? Utan att gå sönder själv för det kan ju inte vara tanken. Om du har någon tanke kan du kommentera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar