fredag 11 september 2009

Bloggkomplex

I uppladdningen för deta blogginlägg har jag kollat runt på några andra bloggar. Resultatet blev inte enligt förhoppningen. Istället för att inspireras av alla intressanta inlägg har det istället infunnit sig ett komplex. Många skriver så bra - vad i allsindar skall jag skriva om?

Antagligen har detta att göra med att jag gärna vill vara bäst och är man bäst skall man oxå ha de bästa blogginläggen. Den titeln känns just nu x3mt långt borta.

Det som slår mig är att med Gud stämmer inte logiken: det tillsynes bästa ger de bästa resultaten. Låt mig ge ett exempel: Ikväll skall vi ha en "Öppen mick" - samling i kyrkan. Ett tillfälle för den som vill att dela något. Man kan säga några uppmuntrande ord, läsa ett Bibelord, dela en tanke, be om hjälp att be för något, berätta om något man upplevt med Gud och liknande. Denna typ av samling har vi med jämna mellanrum och det brukar bli fantastisk samlingar.

Anledningen till att de är så bra är inte proffsiga inlägg.Ni vet - lätta att förstå med en tydlig röd tråd. De är inte den perfekta kombinationen av lagom mycket humor och ett stort djup. De brukar inte heller alltid uttalas med stort pondus, välformulerat och tydligt. De är ingen perfekt predikan helt enkelt.

De delas av mäniskor som kanske är lite ovana att prata inför folk. Ibland hör man inte allt som sägs. Inläggen brukar skifta vitt och brett. Ibland verkar de t o m säga mot varandra. osv. Ända brukar det bli helt fantastiskt. Gud är där! Jesus är mitt ibland oss! Och det brukar kännas som tydliga tilltal. Det är inte proffsigheten som gör det utan det stora i när någon gör något som i vanliga fall är utanför sina begränsningar för att tjäna Gud och andra!

Med Gud behöver vi inte vara bäst för att resultatet skall bli det bästa. Tänk på det när du läser detta "dåliga" blogginlägget.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att Du sköter bloggandet alldeles utmärkt! :-)

    Eftersom du fiskar efter feedback så kan jag väl rekommendera dig att låta dig inspireras av Rudyard Kipling's 6 frågor: What - Why - When - How - Where - Who.

    http://www.alexmandossian.com/2009/01/22/kiplings-6-step-secret-dissolves-writers-block/
    http://changingminds.org/techniques/questioning/kipling_questions.htm

    SvaraRadera