fredag 25 september 2009

Skulle det kunna vara jag?

Jag läser just nu "Inte bara Knutby" av Göran Bergstrand. Den gör ett försök att förstå vad som hände "inne i" Sara Svensson och Helge Fossmo. Författaren menar "det som skedde i Knutby är inte en udda händelse för vilken avvikande människor bär skulden utan hänger ihop med något som finns hos oss alla - frikyrklig eller ej."

När jag läser boken ser jag inte det finns paralleller i mitt liv till både Sara o Helge. Dock skall jag i ärlighetens namn säga att det finns stora skillnader oxå. Jag tror ändå det är viktigt att vara medveten om att jag bär på en potentiell ondska. Att tänka - det skulle kunna varit jag.

Min erfarenhet är att den som tror den inte kan göra de hemskaste sakerna har ingen beredskap för att hantera vreden, frestelsen eller den svåra situationen.

Jag tänker att risken finns för mig. Trots att jag är kristen och t o m pastor. Jag har tyvärr potentialen att åstadkomma ondska. Det räcker inte att be o läsa Bibeln (det gjorde både Helge o Sara). Jag behöver kämpa. Jag behöver hjälp och stöd av mina vänner. Jag behöver försöka undvika de sammanhang där frestelserna är som störst.

1 kommentar:

  1. Tänkvärt! Har aldrig tänkt så förut. Har alltid tänkt "att jag skulle aldrig kunna göra något sådant". Men som sagt, när man inte har någon beredskap på det vet man inte vad som kan hända.

    SvaraRadera