tisdag 10 november 2009

Niklas predikan

Jag lovade ju att återkomma med ett referat av predikan som jag lyssnade till i söndags. Om du istället skulle vilja lyssna på hela predikan så finns den på Filadelfias webb-TV. Och för att ingen ska tro att jag inte tror på min egen kyrka så slänger jag med en länk till Smyrnas webb-TV också. Smyrna har ju för övrigt lanserat sina hemsida! Väl värt ett besök.

Angående Niklas predikan då, det var den första i ett tema som de har just nu, Övernaturligt liv. De har gjort en spännande trailer och den första predikan handlade om skapelsen. Mycket av våran tro krestsar ju kring det övernaturliga och mycket i samhället rör sig också kring detta. Niklas utgick sedan från skapelseberättelsen som han menade kan vara lite svår att förstå ibland. Skapade Gud verkligen världen på sex dagar? Han sa att om man fastnar i att försöka förstå tidsaspekten så är man inne på fel spår, den handlar mer om att berätta hur Gud arbetar, hur han interagerar med oss. Utifrån det hade han tre punkter:
1. "Gud sade: 'Ljus, bli till!' Och ljuset blev till"
* Gud skapar från ingenting
* Det kan han göra i våra liv också, han kan plötsligt gripa in och ge ljus till den som lever i mörker
2. Jorden skulle "skapa" själv (växter, träd m.m.) - och det var gott.
* Ibland använder Gud omständigheterna som får samverka till att det blir som han själv vill.
3. Först ger Gud namn till saker, sedan låter han Adam göra det och Gud ser på.
* Gud har gett oss ett väldigt stort förtroende
* Ibland är det kanske så att vi väntar på att Gud ska gripa in medan Gud väntar på att vi ska gripa in!
* Han gav ett förtroende till Adam (till människan) att ge namn åt djuren och lät honom göra det.


Det var en kort sammanfattning, jag tyckte det var bra. Tycker du annorlunda eller håller med får du gärna säga det så kan vi säkert lära oss något mer.

1 kommentar:

  1. Här sitter jag och läser en massa socialkonstruktivistiska, poststrukturalistiska, texter om hur språket skapar verkligheten, att namngivandet är en skaparakt, o.s.v. Och så hade jag tillfälligt glömt att Gud faktiskt låter människan ge namn åt djuren i den andra skapelseberättelsen i 1 Mos. Människan skapar sin verklighet (genom språket), på Guds uppdrag, kan man alltså uttrycka det, om man låter de här perspektiven möta 1 Mos. 2. Häftigt! Tack för påminnelsen! /Linus

    SvaraRadera